overlay

Passend Onderwijs

Elk kind verdient onderwijs dat past bij zijn of haar talenten en mogelijkheden. Meestal is het standaard lesprogramma daarvoor voldoende. Maar soms heeft een kind extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld omdat hij of zij chronisch ziek is of leer- en/of gedragsproblemen heeft.

  1. Wat is passend onderwijs?
  2. Wat betekent hulp en ondersteuning op school?
  3. Wat is een samenwerkings­verband?
  4. Wat is een ontwikkelings­perspectief (OPP)?
  5. Wanneer maakt de school een ontwikkelings­perspectief (OPP)?
  6. Wat is zorgplicht?
  7. Wanneer heeft een school zorgplicht?
  8. Wat is een schoolbestuur?

Wat is passend onderwijs?
De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op school extra hulp nodig. Soms is er meer nodig dan de school kan bieden en moet het kind naar een andere school in de regio. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Elk kind met een ondersteunings­behoefte moet in de regio waar hij of zij woont, onderwijs krijgen dat bij hem of haar past. Dat heet passend onderwijs. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs.
Meer informatie over passend onderwijs is te vinden op de website van de rijksoverheid. Er is informatie voor leerlingen en ouders en voor professionals te vinden. Ook is er een filmpje over passend onderwijs te zien.


Wat betekent hulp en ondersteuning op school?
Elke school geeft hulp aan kinderen die dat nodig hebben. Dat noem je de basisondersteuning. Wat de school precies voor basisondersteu­ning geeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Als je kind méér hulp nodig heeft, noem je dat extra ondersteuning. Dit staat ook in het schoolondersteuningsprofiel.


Wat is een samenwerkings­verband?
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basisonder­wijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samen­werkingsverband (SWV).
Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan. De scholen in het samenwerkingsverband spreken samen af hoe ze dat regelen. Sommige samenwerkingsverbanden verdelen het geld voor passend onderwijs onder de scholen. Daarmee zorgen de scholen zelf voor extra hulp voor de leerlingen. In andere gevallen regelt het samenwerkingsverband zelf de extra hulp. Het is goed te weten wat de afspraken zijn in jouw samenwerkingsverband. Deze afspraken staan in een ondersteuningsplan. Dat kun je opvragen bij het samenwerkingsverband of op de website vinden.


Wat is een ontwikkelings­perspectief (OPP)?
Als jouw kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, maakt de school een plan. In dat plan staat hoe de school jouw kind gaat helpen om zich fijn te voelen en zo goed mogelijk te kunnen leren. Dat doet de school met doelen om aan te werken. Dit plan heet een ontwikkelingsperspectief. Ook als je kind op speciaal (basis)onder­wijs zit, of daarnaartoe gaat, moet de school een ontwikkelingsper­spectief maken. Meestal doet de intern begeleider (IB'er) dat. De school praat met jou over de doelen die in het ontwikkelingsperspectief komen. En over hoe de school je kind gaat helpen die te halen.

Het ontwikkelingsperspectief bestaat ten minste uit twee delen, het uit­stroomprofiel en het handelingsdeel. In het uitstroomprofiel staat naar welk niveau van vervolgonderwijs de school met jouw kind toe­werkt. Op welk niveau is jouw kind aan het eind van de basisschool? En wat voor soort onderwijs kan jouw kind volgen ná de basisschool?

Het andere deel van het ontwikkelingsperspectief is het handelings­deel. Dit gaat over de extra hulp die jouw kind krijgt om de doelen te bereiken. Ook hierover overlegt de school met jou. Dit heet ook wel een 'Op Overeenstemming Gericht Overleg' of 'OOGO'. Over het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief moeten jij en de school het samen eens worden. Dit heet instemmingsrecht. De school vraagt jou dan meestal om een handtekening te zetten om te laten zien dat jij het ermee eens bent. De school moet minimaal één keer per jaar met jou over het ontwikkelingsperspectief praten.


Wanneer maakt de school een ontwikkelings­perspectief (OPP)?
Als jouw kind méér hulp nodig heeft dan de basisondersteuning, maakt de school een plan met doelen. Dit plan noem je het ontwikkelingsperspectief.


Wat is zorgplicht?
Elk kind moet onderwijs krijgen dat bij hem of haar past, en extra hulp krijgen als dat nodig is. Het schoolbestuur moet daarvoor zorgen. Dat heet zorgplicht. Hiervoor moet de school eerst goed onderzoeken wat voor hulp jouw kind nodig heeft en of de school die extra hulp zelf kan geven. Soms heeft de school daarvoor hulp nodig van het samenwerkingsverband, of van andere deskundigen. Misschien past een andere school beter? Dan moet de school daarnaar helpen zoeken. Het schoolbestuur van de school waar jouw kind staat ingeschreven, heeft zorgplicht. Ook als de extra hulp via het samenwerkingsverband gaat.



Wanneer heeft een school zorgplicht?
De zorgplicht van de school begint op het moment dat jij jouw kind schriftelijk aanmeldt. De zorgplicht blijft bestaan tot er een andere school is waar jij jouw kind aanmeldt. Ook als die nieuwe school waar jij jouw kind aanmeldt, een andere school beter vindt passen. Alleen ouders kunnen een kind aanmelden. Soms heeft de school géén zorgplicht:
  • Als de school vol is. Dat moet dan gelden voor alle aanmeldingen. Niet alleen voor leerlingen die extra hulp nodig hebben.
  • Als jij het als ouder niet eens bent met hoe de school denkt over onderwijs en opvoeding. Dit noem je niet onderschrijven van de grondslag.
  • Bij een aanmelding bij een cluster 1-of cluster 2-school. Deze scholen horen niet bij een samenwerkingsverband. Zij hebben een eigen toelatingsprocedure.

Wat is een schoolbestuur?
Alle scholen hebben een schoolbestuur.
Het schoolbestuur is eind­verantwoordelijk voor beslissingen die te maken hebben met de school en het onderwijs dat gegeven wordt. Het schoolbestuur neemt de belangrijke beslissingen over de school. Dit doen ze meestal voor meer dan één school. Soms laat het schoolbestuur veel over aan de schoolleiding, maar het bestuur blijft eindverant­woordelijk.
Schoolbesturen zorgen ervoor dat het geld wordt ver­deeld, scholen voldoende mensen hebben die er werken en de school goed onderwijs geeft.
Schoolbesturen hebben zorgplicht. Het is de taak van het schoolbestuur ervoor te zorgen dat de school regelt dat elk kind onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. En extra hulp krijgt als dat nodig is. Dat doen ze soms met hulp van het samenwerkingsverband. In de schoolgids staat bij welk schoolbestuur jouw school hoort.